Overtuigende productteksten schrijven, hoe doe je dat?
Als je een webshop beheert wil je natuurlijk zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google. Om de zoekmachine niet voor het hoofd te stoten is duplicate content uit den boze. Daarom is het essentieel om unieke productteksten te gebruiken in plaats van standaard omschrijvingen die door een leverancier aangeleverd worden.
Maar hoe schrijf je dan steeds opnieuw een goed converterende en overtuigende tekst? Voor onze tekstschrijvers is dit een koud kunstje. Om wat voor product het ook gaat, wij schrijven inspirerende en aangenaam leesbare productteksten voor jouw webshop.
Een overtuigende tekst schrijven
Wij schrijven productteksten veelal aan de hand van het AIDA-model, wat staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Schrijven wij productteksten, dan proberen we eerst met een prikkelende titel de aandacht (attention) van bezoekers te trekken. Vervolgens bieden we inhoudelijke informatie over jouw product om interesse (interest) bij ze op te wekken. Door middel van eerdergenoemde technieken creëren we een verlangen (desire) om het product te kopen. Tenslotte vertellen we hoe bezoekers tot aanschaf over kunnen gaan (action). Met dit succesvolle model voor het schrijven van overtuigende productteksten hebben we al heel wat webshops beter laten converteren.
Wil je een overtuigende tekst die jouw bezoeker aanspoort om jouw product te kopen? Met het AIDA-model ben je al een heel eind op weg. Maar houd ook goed de doelgroep in je achterhoofd.
Doelgroepgericht schrijven
Voor een tekstschrijver is het belangrijk om zich te verplaatsen in de lezer. Ten eerste moet je duidelijk voor ogen hebben wat je doelgroep is. Voor deze groep mensen schrijf je namelijk. Je lezers willen zo snel mogelijk weten of jouw product wat voor ze is. Een tekst die zich op een specifieke doelgroep richt, verschaft dus precies de juiste informatie waar deze groep om vraagt.
Verder weet een ervaren tekstschrijver dat veel bezoekers eigenlijk helemaal geen zin hebben om een tekst te lezen. Een potentiële koper scant een tekst over het algemeen snel om te zien of het iets voor hem is. De kunst is om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Een overtuigende tekst is vooral simpel en doeltreffend. Maak daarom gebruik van korte zinnen en korte alinea’s. Beperk je in je overtuigende tekst bovendien tot de kern. Door veel witregels te gebruiken maak je het de lezer nog makkelijker omdat hij de tekst dan snel kan scannen.
Een goede overtuigende tekst richt zich persoonlijk tot de lezer. Jij moet je aangesproken voelen tot de tekst omdat jij je herkent in wat er geschreven staat. Je leest deze tekst omdat je wilt weten wat het jou oplevert. Jouw klant is precies zo. Een overtuigende tekst bevestigt je klant in zijn keuze.
Het geheim van converterende productteksten
Wij zijn gespecialiseerd in het schrijven van overtuigende teksten speciaal voor webshops. Goede productteksten zijn voor webshops heel belangrijk, want een hoge conversieratio is essentieel. Daarom maken wij gebruik van het AIDA-model en hanteren wij allerlei stelregels bij het schrijven van productteksten voor je webshop.
Onze teksten:
- zijn informatief
- gebruiken productspecificaties als voordelen voor de klant
- overtuigen zowel het gevoel als het verstand van de klant
- zijn simpel en aangenaam leesbaar
- zijn beknopt
- hebben duidelijke en uitnodigende titels en tussenkopjes
Allereerst zijn onze productteksten informatief. Wij lezen ons goed in over het product. Hoe willen we anders mensen gaan overtuigen? Een goede tactiek is om in productteksten de productinformatie om te toveren tot voordelen voor de klant. Dus niet op een droge manier de specificaties van het product opdreunen, maar de klant vertellen welke voordelen die specificaties bieden. Op deze manier spelen we in op de spijtfactor als ze jouw product niet aanschaffen. Het gebruik van positieve (overtuigende) woorden in productteksten helpt hierbij. Denk bijvoorbeeld aan woorden als kwaliteit, ontdek, mooie en genieten.
Omdat we ook het verstand willen overtuigen, maken we gebruik van woorden die zekerheid uitstralen. Daarom voegen we bij voorkeur ook zogenaamde social proof toe aan een tekst. Verder doen ook woorden als jou(w), u(w), nieuw, en gratis wonderen in productteksten.
Trek je eigen conclusie
Als je alles op deze pagina gelezen hebt dan weet je dat er maar één conclusie is. Professioneel geschreven productteksten zijn cruciaal voor het succes van je webshop. Het spoort bezoekers aan tot aanschaf van een product en helpt je website beter scoren in Google. Je geeft je concurrentie het nakijken.
Heb je een webshop? Dan zijn vakkundig geschreven productomschrijvingen de beste investering die je dit jaar kunt doen.